Ilmaisten hoitotarvikkeiden tilaus muuttuu – uusi järjestelmä tasavertaistaa palvelun Satakunnan hyvinvointialueelta tilatut ilmaiset hoitotarvikkeet tilataan jatkossa puhelimitse, sähköpostilla tai uuden sähköisen palvelun kautta. Uudistuksessa hoitotarvikejakelutoiminta keskitetään ja yhtenäistetään koko maakunnassa. Sen myötä asiakkaille tarjotaan hyvä, ammattitaitoinen ja tasalaatuinen palvelu asuinpaikkakunnasta tai asiakkaan palvelutarpeesta riippumatta.
Hoitotarvikejakelun toimintaa keskitetään 5.1.2026 alkaen. Keskittämisen myötä kuntien sote-pisteissä olleet hoitotarvikkeiden jakelutoiminta loppuu. Jakelupisteet ovat suljettuina muuton vuoksi 29.12.2025 – 4.1.2026.
Jatkossa asiakas voi tilata hoitotarvikkeita puhelimitse tai sähköisesti. Tilaus- sekä toimitustavat ovat ennen vaihdelleet sen mukaan, missä kunnassa asiakas asuu. Tilaus- ja toimitustavat ovat olleet kirjavia. Aikaisemmin hoitotarvikejakelun asiantuntijoita ei ole ollut käytettävissä joka kunnassa, jolloin palvelun taso on ollut hyvin vaihtelevaa.
Jatkossa kotona asuva asiakas tai hänen puolestaan asioiva voi tehdä tilauksen joko puhelimitse soittamalla hoitotarvikepalveluun tai Palse-järjestelmästä netin kautta. Ensimmäinen tilaus tehdään
aina puhelimitse, jotta asiakas saa pääsyn ja ohjeet sähköiseen järjestelmään.
Palse-järjestelmä on helppokäyttöinen. Se muistaa asiakkaan edelliset tilaukset. Asiakkaalle toimitetaan ensimmäisen tilauksen yhteydessä ohje sähköisen järjestelmän käyttöön.
Toimitus lähelle kotia
Kun tilaus on tehty, toimitetaan hoitotarvikkeet asiakkaan haluamalle Postin noutopisteelle. Asiakas voi valita noutopisteeksi sellaisen noutopisteen, jonne on helppo kulkea ja jossa hän asioi muutenkin. Jatkossa ei tarvitse mennä hakemaan tarvikkeita sote-pisteelle tai sote-keskukselle. Toimitusaika on 1–2 viikkoa, ja tarvikkeet ovat noudettavissa saapumisilmoituksen jälkeen viisi vuorokautta.
Tilaukset tulee tehdä siinä vaiheessa, kun tarvikkeita on vielä kahdeksi viikoksi. Tilaus on mahdollista toimittaa myös Porin Satasairaalan noutoautomaattiin, josta se on noudettavissa 1–3
vuorokauden sisällä. Kotijakelun piirissä olevat hoitotarvikkeet toimitetaan asiakkaalle kotiin 3–5 vuorokaudessa.
Kun on aika tilata tarvikkeita
Kun asiakkaalle tulee tarve tilata hoitotarvikkeita 5.1.2026 jälkeen, soittaa hän tai hänen puolestaan asioiva ensimmäisellä kerralla puhelinnumeroon 02 621 3756 (arkisin klo 9–12), jossa on takaisinsoittopalvelu. Asiakkaalle soitetaan takaisin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Yhteydenottopyynnön voi jättää myös sähköpostitse osoitteeseen hoitotarvikepalvelu@sata.fi.
Viestiin tulee kirjata asiakkaan nimi ja asuinpaikkakunta sekä puhelinnumero, johon yhteydenottoa toivotaan.
Ensimmäinen tilaus tehdään puhelimitse hoitotarvikepalvelun ammattilaisen kanssa. Jatkossa asiakas voi valita tekeekö tilauksen Palse-järjestelmän kautta, vai hoitaako hän tilauksen soittamalla. Takaisinsoittopalvelu on avoinna arkisin aamupäivän klo 9–12.
Palse-järjestelmä on auki aina. Ammattilainen käsittelee tilauksen viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kaikki tilaukseen tarvittavat tuotetiedot löytyvät järjestelmästä valmiina, asiakkaan tarvitsee vain valita tilattavat tuotteet ja lisätä tarvittava määrä. Järjestelmän kautta on mahdollista seurata myös tilauksen etenemistä.
Järjestelmä vaatii vahvan tunnistautumisen, eli sivulle kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Myös asiakkaan läheinen voi tehdä tilauksen asiakkaan puolesta omilla pankkitunnuksillaan.
Jos asiakkaan digitaalinen tunnistautuminen ei ole mahdollista, eli asiakkaalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, asiakas voi tehdä valtuutuksen hyvinvointialueen palvelupisteessä. Valtuutuksen tekeminen edellyttää valtuuttajan henkilökohtaisen käynnin palvelupisteessä. Valtuuttaja eli asiakas päättää, kenelle, mihin asioihin ja mille aikavälille antaa oikeuden asioida puolesta.
Kotihoidon ja palvelutalojen asiakkaiden hoitotarviketilaukset tilataan ja toimitetaan hoitohenkilökunnan toimesta. Tilaukset tehdään hoitotarvikepalvelun tilauslomakkeella, joka lähetetään salattuna sähköpostina osoitteeseen hoitotarvikepalvelu@sata.fi.
Usein kysytyt kysymykset:
Jos käytössä ei ole mahdollisuutta käyttää digipalveluita (verkkopankkitunnukset, mobiliivarmenne, nettiportaali), miten potilaan tilaus on mahdollista hoitaa?
Vastaus: Käytössä on edelleen mahdollisuus tilata hoitotarvikkeita puhelimella. Tilauskanavia on jatkossa nettiportaali, sähköposti, puolesta asiointi ja puhelinpalvelu
Mitä jos asiakas unohtaa tai on estynyt tekemään tilauksen 2 viikkoa ennen tarvikkeiden loppumista?
Vastaus: Jos tilaus myöhästyy jostain syystä, otetaan yhteys puhelimella hoitotarvikejakeluun, josta hoidetaan potilaalle tarvikkeet tapauskohtaisesti siten, että tarvikkeet eivät pääse
loppumaan (kuriiritoimitus, toimitus kotiin, nouto sote pisteeltä, toimitus satasairaalan noutoautomaattiin)
Miksi toimitusaika on luvattu kestävän 1-2 viikkoa?
Vastaus: Tiedotteessa annettu 1-2 viikon toimitusaika sisältää ei varastoitavien tuotteiden tilauksen toimittajalta, vastaanoton, pakkauksen, lähetyksen ja postin toimitusajan. Pääosin tuotteet
saadaan asiakkaalle huomattavasti nopeammin, etenkin varastoitavien tuotteiden osalta.
Miten lämpötilaherkkien hoitotarvikkeiden säilyvyys taataan postin toimituksissa?
Vastaus: Toimitus ulkoautomaatteihin on estetty järjestelmissä
Mihin toimitus menee, jos noutoautomaatti on täynnä?
Vastaus: Jos paketti on liian iso tai noutoautomaatti on täynnä, paketti ohjautuu saman kunnan Postin noutopisteeseen
Yhteydenottotavat:
Puhelinnumero p. (02) 621 3756 (avoinna arkisin klo 9-12)
Sähköposti hoitotarvikepalvelu(at)sata.fi
Nettisivut: sata.fi/hoitotarvikepalvelu